søndag 28. januar 2018

Sniktitt på Olympic 620 C

PRODUSERT I HELLAS:
Olympic 620 C fås med delfargene
rød, grå, blå og hvit. 



Jakten på mulig ny trollingbåt fortsetter. 23. januar var jeg og fiskemakker Tord Fladeby nede i Munkedal hos Sjötorget for å se på Olympic 620 C. Over kan du se en gjennomgang av båten innvendig og utvendig. Dette er en forholdsvis rimelig cabinbåt som egner seg til trollingfiske og også til overnatting. Priseksempel ser du på Blocket her. 380.000 svenske kroner med 115 HK Suzuki. I Norge var den inntil nylig annonsert noe rimeligere på Finn med samme motor.

Fakta: Olympic 620 C
  • Lengde: 6,20 meter
  • Bredde: 2,48 meter
  • Vekt: 950 kg
  • Motor: 90-175 HK
  • Maks antall passasjerer: 8
  • Tankvolum: 140 liter

FRONTRUTE I GLASS:
Det er én vindusvisker under skjermen foran
som dekker hele ruta. 

Vi ble møtt av innehaver Alexander Johammar som var i full gang med rigging av båter til nye kunder, og fikk en omvisning i 620-en. Båten kommer både med kort og langt tak, og det er selvfølgelig den med kort tak som er best egnet til trollingfiske. Skal du derimot ha overnattingsplass til mange så er det langt tak som gjelder. Da kan du også få kalesje over akterdekket.

STOL PÅ BABORD SIDE:
Under er det gjort klart til kjøleskuff 

eller det kan brukes til lagringsrom.

PENTRY: Under stolen på
babord side er det plass til å
lage mat med et enkelt
medfølgende gassbluss. 


Båten har sittebenk bak. Den er i utgangspunktet litt i veien når man skal fiske, særlig når man skal rigge stenger på dypriggene. Tror uansett dekksplassen bør holde til trollingfiske selv om akterdekket ikke er av de største i klassen. En fordel med sittebenken er at det er et stort stuverom under der. God plass til bagasje, fiskeutstyr, to batterier, varmer og tank til denne om man ønsker det. Under dørken derimot er det ikke stuverom, men flyteelementer. Det kan kjøpes til et lite rundt plastikkbord som kan brukes både på akterdekket og inne i cabinen.

KORT OG LANGT TAK:
Olympic 620 med kort tak nærmest
og langt tak øverst. Ikke det
aller største akterdekket med
sittebenk bak, men det bør holde. 

Inne i cabinen er det to små stuverom under sittebenkene på hver side. Her er det også flytelementer som ifølge produsenten gjør at båten ikke synker om den tar inn vann. Foran i piggen er det også et stuverom som er ganske stort. Det er plass til kjøleskuff under setet på babord side. På styrbord side er det et ganske stort stuverom under setet. Det er også flere små stuverom på babord side.

FØREPLASSEN: Her kan man
stå og kjøre med grei sikt om man vil,
og det er  hvileplate til føttene. God plass
 til skjermer og VHF både
bak rattet, oppe ved vinduet
og over vinduet. 

LITEN VASK: Under førersetet.
Denne får vann fra en liten løs
vannkanne i skottet under. 

Båten ga et godt førsteinntrykk. Synes utseendet på den er tiltalende. Inne i cabinen ser man at det ikke er like bra finish på detaljene som i vesentlig dyrere båter, men det ser helt greit ut. Forut i båten er det to sittebenker, og det følger med puter som gir god plass til å sove for to voksne. Bak kan man få ekstra ileggsplater og puter slik at sittebenken kan utvides til en solseng.


LUKE FORAN:
Her er det god plass til tauverk og anker. 

Skroget har i følge Alexander Johammar litt over 18 grader v-bunn bak. Det bør gi gode sjøegenskaper. Min nåværende båt, Karnic 2050, har 18 grader og den går veldig fint i sjøen. Har snakket med tre svensker som har eller har hatt Olympic 580 og 620, og en nordmann som har en 620. Skroget skal være omtrent det samme og alle fire sier at det tåler juling, og at det går fint i grov sjø.

Vanskelig å konkludere uten prøvekjøring, men dette er mye båt for pengene. Håper å få tatt en prøvetur så snart det lar seg gjøre for å teste selv.

SKYVEDØRER: Helt foran
er det en stor hylle til oppbevaring.
Båten har ledlys som kan veksles
mellom blått og hvitt både
inne og på akterdekket. 

BLIDE KARER: Innehaver Alexander
Johammar t.v. og fiskekompis Tord Fladeby.