onsdag 9. august 2017

Bjørn har fått nesten 200 kg laks i år

FLOTT LAKS: Denne  ble tatt på 
grønn sone i Drammenselva 4. juni i år
og veide 13,4 kg.

 Alle foto: Bjørn Bjølgerud

Bjørn Bjølgerud (72) fra Vikersund har fått utallige lakser – særlig i Drammenselva. Hvor mange aner han ikke, men her er noen harde fakta hittil i år fra laksebørsen:
  • Antall laks: 25
  • Totalvekt: 196,6 kg
  • Gjennomsnittsstørrelse: 7,9 kg
  • Antall på wobbler: 12
  • Sluk: 8
  • Spinner: 4
  • Flue: 1
Den største laksen Bjørn har fått i år var på 15,1 kg, men han har fått flere før som var mye større. Mer om det lengre ned. Jeg blir nysgjerrig på folk som er så dedikerte og fisker så mye, så jeg tok en prat med kongen av Drammenselva.

- Hvor lenge har du fisket laks?

- Jeg begynte i Aurlandselva i 1970. I Drammenselva har jeg fisket siden de begynte å selge kort og grunneierne sluttet med drivgarn. Det må ha vært på 70-tallet en gang.

- Din beste fiskeopplevelse?

- Ikke så godt å si. Jeg var 11 år på rad i Altaelva og den største jeg fikk der var på 15 kg. Det er litt spesielt å få en på over 20 kg i Drammenselva på gul sone, så det må nok bli den største opplevelsen. Til tross for det var det mer fart i den nest største laksen jeg har fått i Drammenselva. Den var på 18,8 kg.

ÅRETS STØRSTE:
Laks på 15,1 kg. Tatt på wobbler
15. juni på grønn sone. 

Bjørn forteller også om en annen fiskeopplevelse han ikke kommer til å glemme. På begynnelsen av 2000-tallet fikk han en ørret i Tyrifjorden på 11,2 kg. Han holdt på å kjøre på land med planerboardet og flere stenger gikk sammen. Det ble et salig kaos, men ørreten berget han.

- Hvor mange lakser har du fått i Drammenselva totalt?

- Det vet jeg ikke, men ett år fikk jeg 79 lakser med gjennomsnittsvekt på 7,1 kg. Dette var mitt beste år og jeg fikk stort sett alle på blå sone opp mot Hellefossen. Det var på slutten av 80-tallet.

Fikk du med deg denne? Kjempe-sjøørret i Nord-Norge

- Hvor mange døgn fisker du i året?

- Jeg fisker stort sett hele sommeren i Drammenselva, men jeg fisker ikke like mye som før. Begynner å merke alderen, vet du. Da jeg jobbet dro jeg ofte hjemmefra kl. 02 på natta og fiska til kl. 05.30. Så måtte jeg kjøre til Kolbotn på jobb og være der til kl. 07. Det var slitsomt!

- Din største laks?

- Det var på gul sone i Drammenselva 26. juni 2013. Laksen veide 20,4 kg. Den tok en Bomber-wobbler fra båt. Jeg hadde ikke en anelse om at den var over 20 kg da den tok. Det var litt spesielt det året. Et par dager før fikk jeg en på 18,2 kg.

KJEMPELAKS: Dette er den
største laksen Bjørn Bjølgerud har fått.
Fisken veide 20,4 kg. 

- Dine beste tips når du fisker fra båt i Drammenselva?

- Det viktigste er tålmodighet og god tid. Før eller siden så biter laksen. Tidlig på våren bruker jeg 0,55-sene når jeg fisker med wobblere og 0,60 ved slukfiske. Du trenger så tykk sene når laksen er stor og den kan gå mot bunnen og slite seg.

- Hvor viktig er laksefisket for deg?

- Det går i fiske hele året. Jeg tenker på laksefisket hele vinteren. Når snøen går og det begynner å bli grønt så kommer en spesiell følelse. Det er veldig spennende å fiske i Drammenselva siden det går så stor fisk der.

- Hva fisker du med fra båt?

- Stort sett med wobblere, men jeg veksler på med sluker. Jeg bruker mye Bomber i gull og oransje. Slukene som får henge ute er stort sett blanke. Favoritten er Kuusamo-slukene, men de tror jeg har gått ut av produksjon.

Denne bør du få med deg: Her sluker kjempekveita stor torsk

- Dine beste tips når du fisker fra land?

- Bruk 55 grams Møresilda i oransje på stor vannføring. Med mindre vann bruker jeg mindre sluker. Før brukte jeg også mye søkke og tubeflue.

- Vet du at du kalles kongen av Drammenselva?

- Jeg har hørt det, men det må være noen andre de prater om, sier Bjørn med en latter.

- Husk at det er mange dager uten napp, men det er verdt å stå i elva uansett. Det er deilig å bare være der.

Fra 15. mai har Bjørn Uttern-båten sin på ca 20 fot liggende i elva. Der overnatter han, hviler seg og lager mat og kaffe når han ikke fisker på gul- og grønn sone.

- Jeg bor stort sett der om sommeren. Ved siden av ligger den lille trebåten med utstyret klart. Jeg står ofte opp ved 03-tida og begynner fisket ved 03.30-tida. Da er det stille og fint.

Det er kanskje ikke så rart at laksekongen får mye fisk - og sesongen er ikke over ennå.

Her kan du lese mer om fisket i Drammenselva
Les intervju med Bjørn Bjølgerud fra 2006

Bjørn fisker ikke bare laks, men også kveite. Se ham ta storkveite under:

Ingen kommentarer: