onsdag 28. juni 2017

Kveite på dupptrolling

NY PERSONLIG REKORD:
Kveita var 124 cm og veid til 20 kilo. 

Mandag så vi bra med kveiter på Water Wolf-kameraet i nærområdet der vi bor i Salten. Tirsdag valgte vi derfor å legge ei kveldsøkt i samme området. Det viste seg å være et lurt valg. Vi startet med driftfiske med to stenger med jigg og ei stang med dupp, banansøkke og sild. Det var bra med fisk å se i området på ekkoloddet. 

Et par timer gikk og vind og strøm stilnet av. Da startet vi å kjøre sakte med motor med små stopp. Stanga med dupp og sild hang vi ca 30 meter bak båten. Silda gikk fint i sirkler og både jigger og sild ble hevet og senket i vannlagene. Etter en liten time forsvant duppen under.

Les også: Kveiterace på natta

- Fisk, ropte jeg til Atle siden det var hans tur til å ta kveita på denne stanga. Jeg sveivet opp min jiggstang i rakettfart, mens Atle sveivet opp sin. Siden jeg var nærmest tok jeg stanga med fisken og satte mothugg. Det var ingen tvil. Ei kveite hadde slukt silda. 

LOKKET KVEITE TIL HUGG:
Sild med to treble-kroker og banansøkke
under en diger dupp. 

Atle overtok stanga og en ganske kort, men heftig kamp begynte. Plutselig svømte kveita rett mot båten og Atle utbrøt: - Der gikk den. Etter noen sekunder kjente han at fisken var der fremdeles og kampen fortsatte. 

Kveita kom til overflata og jeg satte spydet gjennom magesekken. Opp i båten kom den og da var det full jubel. Veldig moro å lykkes med å få fisk der vi så dem dagen før og i nærområdet. 

Nye fine fileter ligger nå i fryseren og de skal nytes utover høsten.

Les Vilhelm Skilhagens råd for kveitefiske | Slik finner du kveita | Enkle knuter

Ingen kommentarer: