onsdag 22. mars 2017

Favorittene fra båtmessa 2017


GOD PLASS... og fine linjer. Finnmaster PILOT 7 Weekend.
 Alle foto: Tom Høgseth

Tirsdag kveld var jeg på Sjøen for alle-messa på Lillestrøm. Team Propell drømmer jo om større og bedre båt som sikkert mange andre. De båtene jeg har festet meg ved anser jeg som gode til trollingfiske som vi driver med, og jeg så også etter båter som man i tillegg kan dra på turer og ferie med. Derfor har jeg også sett etter ok overnattingsmuligheter og toalett. I tillegg bør det være mulig å dra båten langs veien på tilhenger med en bra bil.

Her er favorittene vi fant på messa: 

Jeanneau Merry Fisher 695 Cruiser:


  • Full lengde: 6,55 meter (21,5 fot) uten badeplattformer
  • Bredde: 2,54 meter
  • Dyptgående: 0,55 meter
  • Vekt: 1400 kg 
  • Drivstoff: 170 liter
  • Vanntank: 50 liter
  • Motor: 2 x 175 HK
  • Antall sitteplasser: 8
  • Køyeplasser: 4
  • Pris ny båt på Finn: Ca. 413.000 med 115 HK Yamaha

Denne båten gir et godt inntrykk fra første stund. Den ser tøff ut utvendig med fine linjer. Det er også fine avstemte farger i interiøret. Veldig hyggelig sitteplass både inne og ute. Utvendig styreposisjon er tilgjengelig og veldig greit å ha hvis du skal håndtere båten aleine.

Les mer om båten på Jeanneaus hjemmeside

Finnmaster PILOT 7 Weekend:



  • Lengde: 6,90 meter
  • Bredde: 2,59 meter
  • Dypgående: 0,90 meter
  • Vekt: 1700 kg
  • Drivstoff: 192 liter
  • Vanntank: 40 liter
  • Motor: 115-150 hk
  • Sitteplasser: 7
  • Køyeplasser: 3
  • Skrogvinkel: 16 grader
  • Pris ny båt på Finn: Ca. 599.000 med 115 HK Yamaha

Denne båten minner mye om Jeanneau 695 bortsett fra at den er mer formet som en speedsjark med vinduene vinklet innover i bunn. Synes personlig det gir båten et tøft preg. Også Pilot 7-en gir et godt førsteinntrykk og den virker innbydende. Utvendig styreposisjon er tilgjengelig. Det jeg liker veldig godt med både Jeanneauen og Finnmasteren er plassen til fire personer rundt bordet inne. 

115 HK motor blir nok snaut på Jeanneauen og enda snauere på Finnmasteren. Her bør man putte penger i større motor.

Les mer om båten på Finnmasters hjemmeside

Targa 23.1:



  • Total lengde: 7,66 meter
  • Bredde: 2,72 meter
  • Dyptgående: 1,05 meter
  • Vekt: 2800 kg
  • Drivstoff: 340 liter
  • Motoralternativer: Innenbords 225, 260 eller 300 HK D4
  • Topphastighet: 34–39 knop
  • Cruising-hastighet med 225 HK motor: 29 knop

Hvis du ser bort fra overnattingsplasser og plassen innendørs så er Targa 23.1 en råtøff fiskebåt. Her oser det kvalitet. Denne kunne jeg godt ha tenkt meg både til trollingfiske etter ørret og laks og den er også veldig godt egna til kveitefiske med stang. Dekksplassen bak er ikke av de største, men du kommer deg enkelt rundt styrhuset på sidene og det er god plass til å stå og fiske i baugen.

Minus: Denne kan du bare glemme å dra etter veien med vanlig bil på grunn av vekt og bredde. 

I år hadde ikke Askeladden sin P66 Weekend utstilt på messa, men dette er en av mine favoritter. Les mer her. En annen båt som er veldig egnet for fiske og er en av mine favoritter er Beason 690 Pilot. Les mer her.

KONSENTRERTE: Raymarine-ambassadører
og Raymarine-sjef Rolf Fossumstuen (nr 2 f.v.)
sjekker ut nyheten AXIOM. 

Raymarine-ambassadør som Team Propell er så tok jeg selvfølgelig turen innom stand D0302. Ta turen du også og ta en kikk på den nye AXIOM-serien og FLIR-kameraene. Det er helt sikkert mulig å få til et godt tilbud også nå under messa som varer helt til søndag.

Les også: Dette er den største Raymarine-nyheten
Fikk du med deg denne? Ny båt til trolling

Hvilken båt er din favoritt? Fortell gjerne i kommentarfeltet eller på vår Facebook-side
Gå gjerne inn og lik vår Facebook-side så får du båt- og fiskenyheter i feeden din.

Ingen kommentarer: