søndag 21. august 2016

Dette trenger du for å lage gode fiskevideoer




Har fått noen henvendelser om hva slags utstyr jeg bruker til å lage fiskevideoer og hvordan jeg gjør det. Filmen over er en av de første jeg laget og den er filmet med forskjellige utgaver av GoPro-er og et Mini DV-kamera (brukte små kassetter som ga god kvalitet. Nå er det uansett digitale opptak som gjelder).

Dette er utstyret jeg bruker nå:


* GoPro Hero 4 Silver til videoopptak i båten 
Fordeler: Knallgode bilder. Jeg har ikke sett noe actionkamera som gir like gode bilder. Du får også GoPro Hero 4 Black som filmer i 4K, men dette er så høy oppløsning at jeg mener du ikke har bruk for det. Ihvertfall hvis du skal legge ut filmen du lager på YouTube eller Vimeo. Skal du kjøre toppkvalitet i storformat på lerret så kan det være greit med 4K, men husk at det blir veldig store datamengder du skal ta vare på.
Ekstrem vidvinkel gjør at du får med alt som skjer.
Ulemper: Dårlig batteritid. Lydopptakene blir dårlige - særlig med vanntett hus på.
Dette kan løses med eksterne lydopptak, men da begynner det å bli avansert.
Husk: Du må ha minst ett ekstra batteri og det er en fordel med et ekstra minnekort.

Oppdatert 3. desember 2016: Det er nå kommet en ny utgave av GoPro, nemlig Hero5. Den er vanntett uten hus og skal ha mye bedre lyd. Les test her



* Panasonic DMC-G7 systemkamera
Fordeler: Ikke så ekstrem vidvinkel som på GoPro så du får mer autentiske bilder.
Lite og lett kamera som er enkelt å ta med seg. Du kan filme og ta stillbilder med samme apparat. Kameraet kan også filme 4K og det har mange autofunksjoner for både stillbilder og video som enkelt gir deg veldig gode opptak. I tillegg har du selvfølgelig full kontroll på manuelle innstillinger.
Ulemper: Ikke like gode stillbilder som du får med større bildebrikker du finner i speilreflekskameraer. Det er uansett bra nok etter min mening og husk at et speilreflekskameraer og -optikken er mye større og veier mye mer.
Kameraet har en tendens til å henge litt i innstilling IA (intelligent automatikk) så det kan at litt tid å få startet videoopptak. Har vært hos forhandler og det er slik alle kameraene oppfører seg. Forhåpentligvis blir det rettet ved en seinere software-oppdatering.
Husk: Du bør ha et ekstra batteri og et ekstra minnekort.
Kjøp linse med vidvinkel. Når du filmer i båt er det stort sett det du trenger.
Jeg kjøpte pakke med kamerahus og linse på 14-140 mm. Litt teknisk, men siden det er en micro 4/3-brikke tilsvarer det ca 24 mm vidvinkel til 280 mm tele. Du bør ned i minimum 24 mm vindvinkel.


* Water Wolf til opptak under vann
Fordeler: Veldig godt egnet til vertikalfiske som feks etter kveite. Her fester du bare multisnøret i den ene enden og en tykk monofortom i andre enden av den gjennomgående metallstangen. Du får med deg alt som skjer med jiggen eller agnfisken din. Bildene blir veldig gode når det er godt lys.
Fikk knallgod film av kveiter under vann i Bodø-området i sommer.
Her kan du se filmen VGTV lagde av den største vi fikk.
Ulemper: Egner seg bare til å filme under vann.

Ekstrautstyr: 


Gorillapod: Veldig kjekk å ha. Beina kan bøyes i alle mulige vinkler. Jeg bruker den til å feste Panasonicen til forskjellige steder på båten slik at jeg kan filme fra fast posisjon med to kameraer. Kan også brukes som et helt vanlig stativ med tre bein og til de fleste andre kameraer og mobiler med litt ekstrautstyr til å skru på toppen.


Jaws Flex Clamp Mount: Denne må du ha. Er helt genial til GoPro-kameraet. Klypa gjør at du kan flytte kameraet lynraskt og få video fra forskjellige vinkler. Dette klarer du til og med selv når du kjører fisk. Det finnes en mengde fester til GoPro, men dette er omtrent det eneste du trenger etter min mening.
Genialt tips til undervannsfilming: Ta båtshaken eller noe annet langt og fest kameraet nederst med klypa. Bøy så armen 90 grader opp (som på bildet over) og du kan filme under vann uten å måtte snu bildet via innstillingene på kameraet. Greit å huske på at du må ha på vanntett bakvegg på kamerahuset - ellers blir det dyrt.

NB! Det finnes selvsagt annet bra utstyr, men dette er det jeg bruker og som jeg er veldig fornøyd med.

På ønskelista: 
* Minst ett GoPro-kamera til så jeg kan filme fra flere vinkler. Også greit å ha ett kamera som har vanntett vegg og ett som ikke har det så lyden blir bedre.

* Flere Water Wolf-kameraer. Fisker med to stenger etter kveita når det er mulig og da vil jeg gjerne ha kamera på begge. Vil også gjerne at fiskekompisen skal ha kamera på så man får med alt som skjer i dypet. I tillegg filmer Water Wolfen i litt over fire timer og det holder jo ikke ei hel fiskeøkt. Batteriet sitter innebygd i kameraet så det kan ikke byttes på turen.
Ved trolling/dorging kjører man gjerne med flere stenger der det er tillatt. Da er det greit med kameraer på flere stenger for å ha en sjanse til å fange det som skjer.

Tips: Ikke kjøp billige minnekort. Hør med forhandleren så du får et som matcher kameraet så det ikke henger når data skal skrives til minnekortet.

Husk: Film ALLTID i breddeformat. Du kan bruke mobilen til opptak også - det blir bra opptak - men da er det lettest å holde mobilen vertikalt og veldig mange gjør det. Skal du lage skikkelig film så må du ha breddeopptak.

Redigering: Hva så når du sitter med knallgode opptak? Da begynner redigeringen og det kan være veldig tidkrevende. Det er uansett verdt det etter min mening. Du kan nyte fisketuren igjen og igjen og du kan dele flotte opplevelser med andre.

Hvordan man redigerer er altfor omfattende å ta for seg her. Det får vi eventuelt komme tilbake til hvis det er interesse for det. Kommenter gjerne under.

På denne bloggsiden kan du se de fleste filmklippene jeg har redigert.
På YouTube-kanalen finner du alle filmene

Under kan du se en video fra Mjøsa fra min YouTube-kanal. Den er filmet med Water Wolf og GoPro-kamera og redigert med gratisprogrammet iMovie på en iPad:

Ingen kommentarer: